Ibland vill jag klaga mkt med försöker låta bli!!!

En fundering!?! Om man tar bort halva flocken ur en hagen anldening spelar ingen roll, borde man inte meddela den/dem andra ägarna att man gör det då, alltså inte för att man ska ut och rida 1-3timmar, utan pga av skada eller för att man vill ha dom i annan hage mera så ;D en längre tid, eller över natten?? Kan ju bli väldigt rörigt och oroligt i flocken som är kvar i hagen, så risken att någon annan häst skadar sig ökar ju... Sen som några av kommentarerna säger vissa hästar kan inte vara själv i hagen då måste man ju fundera om lite oxå. 
 
Skulle ni som ägare vilja veta detta, eller hur ställer ni er till funderingen? Jag som person vill gärna veta så man kan gå och kolla till hästarna, även hur länge flocken ska vara särad kan vara bra att veta om.
 
MÅSTE TILLÄGGA!!!
Gör lite ändringar i texten och lägger till lite oxå.
 
 
Erika Pettersson
2013-05-30 @ 09:07:23
URL: http://erikapettersson.webblogg.se/

Är det en stor flock där någon häst är borta i några dagar, nja då bryr jag mig inte.

Men blir det typ min och en till kvar bryr jag mig.
För jag vill ju veta om Raski kommer behöva stå själv i hagen eller inte.
det har aldrig varit några problem, men i helgen ändrades det lite när jag var bortrest.

Så Raski går med Findus och en ny häst som heter Cabell från i helgen tills nu på söndag och den hagen dom går i är jag tveksam att Raski klarar av att vara själv i och då behöver ju man prata med varandra.

Lika så Cabell kan inte vara själv i hagen.
Så jo visst bör man informera speciellt om fler hästar försvinner.

Om det inte är en flock på 10 hästar o två försvinner för då är inte sannolikheten att en blir ensam i hagen så stor.

linnea
2013-05-30 @ 10:02:26
URL: http://iwantout.blogg.se

Jag vill helst inte att min blir ensam, annars plockar vi in och ut hästar som vi vill. Är det bara två kvar i gräshagen tar man hem båda och släpper in hos fånghästarna när man rider. Alla hästar går tillsammans på vinterhalvåret. Men bara 2-3 går på gräs.

Nina Liljedahl
2013-05-30 @ 14:29:02
URL: http://stallskogalund.blogg.se

Oj, lite svårt att svara på...det beror ju på så många omständigheter, hur många hästar det är i hagen totalt och hur många som blir kvar. Men halva flocken är ju rätt mycket oavsett hur många hästar det är i hagen.
När vi kör hem hästarna från sommarbetet brukar vi göra det på en och samma dag eftersom de som blir lämnade blir oroade av att hästantalet minskar drastiskt.
Men i en flock med hästar som har många olika ägare kanske man inte tänker på att meddela alla att man flyttar sina hästar. Fast självklart är det bäst om alla inblandade parter vet vilka förändringar som görs.

Jag har själv gjort ett misstag att inte berätta för vår hyresgäst att jag tog hem en häst från sommarbetet en gång. Hon gick och letade och letade i hagen (som dessutom är jättestor, så det tog tid att gå igenom hela hagen överallt) efter hästen, eftersom han var borta. Naturligtvis blev hon orolig att det hade hänt honom något och hon blev "smått" irriterad på mig att jag inte tänkt på att meddela henne om det. Så i fortsättningen har jag verkligen försökt att tänka på att berätta om jag gör något med mina hästar, även om det är min hage och det är jag som har huvudansvaret för att hästarna ska kollas varje dag.

Har det hänt något i ditt stall eftersom du tar upp det här? Eller är det en diskussion på fejjan?

Nina Liljedahl
2013-05-30 @ 16:00:48
URL: http://stallskogalund.blogg.se

Sv: Ja i det här aktuella fallet hade det ju inte varit så svårt att säga till...Du kan väl fråga om hon inte kan vara bussig och göra det om det skulle hända fler gånger?

Erika Pettersson
2013-05-30 @ 17:00:00
URL: http://erikapettersson.webblogg.se/

SV:
De gick bra har skrivit ett inlägg nu om tömkörningen. :)

Svårt de där vad man ska tycka o säga när de handlar om o splittra flocken.
är det många så skulle jag nog inte reagera märkvädigt mycket, men alla är vi så olika. :)

sen är inte Raski den oroliga typen heller.
Hon finner sig i situationen som den är liksom.
Men kan tänka mig dom som har oroliga hästar som behöver rejäl trygghet osv att de gärna vill veta.

Det kan ju vara så att den hästen som åker iväg är bästa kompis med en orolig häst o då kan de ju bli lite tråkigheter.

Raski saknar sin kompis Hilma nu när dom inte går ihop, men hon får stå ut tills söndag då ska de släppas ihop igen för då behöver inte Raski vara sällskaps dam mera. :)

marianne
2013-05-31 @ 08:13:17
URL: http://marresmams.blogg.se

Jag tycker det är stallägarens skyldighet att informera om ändringar som berör min häst. Jag skulle påpeka om hon/han INTE gjorde det....




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: