3 Års dagen - Långt inlägg 3år summering av Quicken!!!

Vad hände med Quicken under tiden???
 
Jo det ska jag berätta för er Quicken och jag kämpade på med alla former av träningar. Jag gjorde tränings scheman, planerade och var väldigt aktiv. Stora mål, drömmar och passioner detta ska bli bra och livet är underbart!
 
Vi red och tränade på åkern utanför stallet, jobbade mestadels skritt, han lärde sig jobba i rätt form väldigt snabbt och flytta för skänkel tog ett tag, men när det väl satt var han duktig.. Skänkelvikning och öppna var ingen problem. Vi började med traven, tog ett tag för oss att hitta en bra form att jobba i men vi lyckades. Började även med galoppträning, vi låg i kurvorna i hög fart, alla som såg oss blundade i stortsätt för att det såg så läskigt ut.. Men jag gav mig inte det ska gå!!! Vänster satt ganska fort då började arbetet med höger galoppen.
 
(3April 2011)
Uppvärmning
  • Volter i olika stolekar
  • Åttor
  • Serpentinbågar
  • Övergångar skritt>trav, trav>skritt
Övningar
  • Höger galopp
  • Trav nedsittning
  • Bommar/hinder
  • Volt tillbaka
  • Skänkelvikning
Quicken gjorde ett super bra jobba idag =) Vi började med att rida igenom honom i skritt innan vi började trav. Mkt volter fokuserade mest på hans höger sida jobbade alltid 3 gånger så mkt på höger sida än på vänster. Han är jätte svag i höger sida (kommer från trav banan) så vi får jobba upp den. Han blev jätte mjuk och fin i sidorna efter alla volter, åttor och serpentinbågar. Jag börjar nästan alltid mina pass med dom övningarna, då har man en chans att böja igenom dom när dom blivit varma. Sen fortsatte vi samma övningar i trav och han blev riktigt fin i höger sidan då med=). Efter det avslutade vi uppvärmningen med lite övergångar från och skitt/trav förskte även behålla formen,(gick jätte bra emellan åt)

Vi travade lite bommar lad upp ett hinder på 30cm och hoppade i trav och galopp han tog det jätte bra=), mkt bättre än vändat. Körde lite volt tillbaka, minskade den lite idag (ska till slut bli en bakdels vändning), Tog även några skänkelvikningar, vilket han gjorde jätte bra. Gick jätte bra att sitta ned i traven idag, visst när han blev trött så blev det lite "tjaffs".Vi red på volt och när han var jätte fin och avslappnad då testade jag att fatta höger galopp, han gjorde två försök idag =) orkade inte riktigt få fram höger ben. Men jag tror att det kommer släppa bara han blir stakare. Det är lättare för hästar att fatta på rakt spår, men eftersom min kille är lite speciell så blir det bara fel :S. Men givetvis försöker vi även det i bland.
 
 (18 April 2011)

Quicken och jag hoppade lite idag, passa på när Karin var i stallet så vi för en gångs skull fick hjälp =) Hopade 5,5:an. Första gången vi hoppade i galopp, med galopp in och galopp ut =D... Quicken tyckte det var skit kul verkligen, jag är fortfarande lite osäker på honom i hoppningen med försöker lita på han. Dock när han hoppar tappar jag balansen lite så han får ingen eftergivt =(. Vi jobbar på det varje gång vi hoppar men inga större framsteg ännu... Men det kommer, har en sån rolig film där ja säger tyo ojooj ähh då får lösa det till Q!

Jag red som en kråka idag, fladra med benen, kunde inte sitta ner ja inget blev som det ska nästan. Utom hoppningen där går det nästan alltid bra (även om jag kan bli mkt bättre) så sitter det ändå kvar.. Men hoppningen har alltid varit min starka sida och det jag satsat och tyckt varit roligast =D Har på känn att jag kommer fortsätta tycka det men min fina häst, om nu hans knän inte oxå är helt förstörda från travet de vill säga ='(...
 
På sommaren åkte vi till Tierp för lite träning ihop med Karin, vi hade en super rolig vecka med mkt bus och skoj... Sommaren 2011... Tar några meningar från den dagen...
 
Vet att jag inte skrivigt på länge och igår blev Karin lite "ledsen" över att hon inte hade sin godnattsaga ;)... Så nu tänker jag bli bättre kan inte såra sin vän det vet ni väl =)..

Så TIERP!!! Här är vi nu på en träningsvecka, det är jätte roligt. Vi hade jätte kul förra året och kommer ha det i år igen. Jätte roligt att se ny natur, nya människor och hästar!

Så vi packade och gav oss iväg idag, resan gick super bra inget att snacka om. Båda hästarna gick in och stod jätte snällt i transporten och väl framme möte Karin upp mig och hjälpte till att lasta ut. Hann nästan träffa alla i stallet =)

Bettan och jag tog en skrittrunda i skogen på ca 30min hon var helt galen hahahha. Inget ovanligt dock, men ja hon är som hon är. Det gick bra och hon är lika söt som vanligt fick stå inne sen.


Hon kan konster!

Tyckte raggsockorna var söta =)



Quicken och jag fick massa sällskap =D, Karin och Zantos, Elin och Pellan, Emelie och sitt sto som ja tappade namnet på nu. Vi red ute kanske lite mer än en timme, hade inte så bra koll. Skrittade lite på ängar och skog. Super kul var LÄNGE sen alla faktiskt red så många =) Q skötte sig så otroligt bra, blev riktigt förvånad =)


Alla utom Karin som sitter bakom kameran!

På väg hem

Zantos hade put med liten milla

Vet inte vad vi gör men sött va ;)

Karin blev lite hungrig efter turen!

Sen blev det put med liten Karin oxå!

 
Quicken

Vi red serien som vi haft problem med hemma. Tre travbommar och ett hinder. Började i vänster varv han stannade på bommarna första gången inte för att jag blev förvånad. Sen gick det jätte bra han var verkligen super duktig blev så otroligt glad =D Hoppade 40cm i vänster. Karin fick länga lite på bommarna så gick det ännu bättre. Sen böt vi varv och tog höger, han gick lika bra där faktiskt. Höjde till 50cm och det gick fortfarande jätte bra, sen höjde Karin till 60cm och lad upp den undre bommen, då blev det tvärnit två gången hahah. Så Karin lad ner den bommen och han hoppade super bra =). Landade i höger galopp flera gånger oxå =) Duktiga killen! Vi lad till en halt på motsatt långsida han tog även den jätte bra borstsätt från en gång då han inte ville gå sen ;), lägger upp så får ni se nått kul!SUPER NÖJD! Ser framemot nästa pass =D
 
Gick jätte bra kolla bara på bilden ;)
 
Quicken

Red ut med Karin och Zantos idag. Vi red i skogen lite mer än en timme. Jätte mysigt och fint =D. Q & Z kommer jätte bra överens, fast på slutet ville Z fostra Q lite gran hahaha! Quicken trivdes jätte bra, vi gick över en bro, han var klockren på dit vägen men på hem vägen blev han cp och vägrade gå över. Första gången på länge då jag blev riktigt arg på han. Etersom det bara var fjant, men efter mkt om och disskutioner så kom vi över. Sen var han som vanligt lite rädd eftersom det verkar sitta kvar att han får stryk eller något när han inte gör som han ska. Men vi myste lite i stallet så gick det över! =) Han var duktig idag ändå!
 

Dressyr - Quicken

Även jag och Quicken fick hjälp av Karin idag, för Zantos skulle vila, det gick dock inte så jätte bra för oss idag. Jag var dum och tänkte att jag skulle prova rida i Karins Kieffer sadel för jag fick bättre sits av den förra året, det jag inte tänkte på var att Quickens sadel är ju mera stoppad på höger sida eftersom han är ojämt musklad :S... Väldigt dumt av mig, då passet blev jätte fel och jag blev grinig... Men vi gjorde vissa saker bra!

  • Halt vid varannan stolpe på ridbanan
  • ???
  • Trav på volterna, ökad trav på snett igenom
  • Galopp på stora mitt volten

Halterna gick bra, han är jätte duktig på att göra halt. Ökad trav snett igenom gick oxå jätte bra. Då fick han igång bakbens tekniken mkt bättre dessutom =). Men eftersom vi hade fel sadel och att banan faktiskt är väldigt tung så vägra han trava i höger varv där han är som svagast. Men han var faktiskt duktig ändå =), även om jag inte tyckte det just då :S


Hoppning - Quicken

Vår sista hoppträning i Tierp för denna gång. Det började med en av ramling hahah, men efter det gick det super bra. Jag red mkt bättre efteråt och fegade inte ett dugg :S. Det brukar ju dock bli tvärtom när man ramlar av, men tydligen inte för mig =)

Vi hoppade lite allt möjligt och även 70cm idag med =). Sen hoppade vi det som var målet för dagen 5,3 med oxer =D... Det gick super bra han var så himla duktig, och jag red mkt bättre idag oxå! Insåg att Quicken tycker kryss är jätte läskigt att hoppa :S, ni kommer se på bilderna hur mkt han tar i över dom. Det kommer bli massa bilder idag med. Fotografen idag blev Elin hon gjorde ett kanon jobb! Är så himla stolt över honom, han fegar inte längre, vägrar sällan hoppar hindret även fast vi kommer in helt snett. Han är så otroligt duktig killen min! Men höger galoppen skulle verkligen inte skada om den kom nu, så vi kunde träna lite galopp anridning.

Vi fortsatte våra hoppträningar på söndagar hemma med hjälp av min vän Glenn. Höger galoppen blev mkt bättre och vi kunde arbeta i form i alla gångarter. Vi hoppade så ofta vi kunde i någon mån sen slutade vi för allt med Bettan blev så jobbigt och jag tappade all motivation med vad som hette hästar... Hästarna stod i 3 månader, vi flyttade till ett nytt stall i mitten av november 2011. Började sätta i gång hästarna igen... Quicken hade tappat ALLT!!! Höger galoppen var inte att tala om ens, form vad är det, blä jag vill inte, låt mig vara!!!

Jag träffade Jenny och Linda två granntjejer, som jag började rida ihop med. Vilket gjorde att allt börjades kännas mkt bättre =)... Vi började träna för Anne i hoppträning, och jag kände detta blir kanon =D...

Hästen i stallet vid stod i förstörde täckerna, slet dom i stycken så vi var tvugna att leta ny stallplats igen, vilket var jätte synd för jag stormtrivdes i stallet. Hade mkt vägar att rida på hade Jenny och Linda i närheten och allt kändes kanon bra =)..

Men vi hittade vårt hus och jag kunde ha hästarna hemma på gården.KAnon sa vi det tar vi, så vi hyrde in oss på denna gård där vi bor idag.. Har dåliga träningsmöjligheter och inte super bra vägar men jag får ha mina hästar utanför mitt fönster och jag hanterar dom mestadels själv =)!!!

Så hur går dte för Quicken nu? Ja det är det ni kan läsa om i bloggen, vi satsar på att få tillbaka allt som vi tappade förra sommaren och för att sedan jobba oss vidare men vi har varit ute på Pay and Jump några gånger och försöker ta oss till ridhuset för lite träning... Att börja om med en häst är tugnt därför har vi svårt att komma vidare. Dessutom har jag jätte svårt att hitta en bra tränare som kan hjälpa oss tyvärr =(

 
Heidi
2013-02-28 @ 20:51:24

Apropå tränare.. Vet ju inte vilken sorts tränare du är ute efter. Men jag tipsade Jenny om en som brukar vara hit och hålla träningar och som även Misty gick för en gång. Linda Eriksson heter hon, osäker på åt vilka håll hon åker och håller träningar men om inte annat kan man ju kontakta henne och höra ifall det finns möjlighet att titta på nån träning nånstans. Hon är i mitt tycke duktig på att jobba med förutsättningarna just din häst har, oavsett nivå. Då hon kommer hit är det en hel del folk med ridtravare som rider för henne och hon verkar duktig på dem med.
http://www.drangelska.se/drangelska/extern/integrerad_ridkonst.htm Där står lite om principen hon jobbar efter och även kontaktuppgifter till både henne och andra som tränar enligt samma principer.

Svar: Det är alltid värt att kolla på så tack =D...
Det är ju lite svårt med Quicken eftersom du måste ha typ 398 olika sätt att göra saker på för han listar ut dina knep och då måste man snabbt komma på nått nytt, för att kunna fortsätta utveckla den övningen.. Sen när övningen sitter kan man rida som på en "riktigt" häst ;D
Beat me, Quick Ride och Milla

Heidi
2013-03-01 @ 11:56:22

Haha, då är det en utmaning kan jag tänka mig :P Fast då kanske det kan vara till nytta att prova olika sorters tränare också på ett sätt. Olika skolor har ju olika sätt att se på hästen och inlärningen så då blir det ju automatiskt variation :) Den varianten dom använder är väl lite åt akademiska hållet fast ändå inte, och så bygger det mycket på att både häst och ryttare ska använda kroppen rätt och att man ska samverka på rätt sätt.
Som sagt, även om en viss metod inte faller just en själv i smaken så kanske man lär sig nåt nytt och användbart ändå, så brukar jag tänka :)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: