Varför stenar äter hästar!?! (humor! ej ett seriöst inlägg)

Det är ju så här hästar har ju bättre syn, lukt och hörsel än vad vi männikor har. Vilket innebär att dom både ser, luktar och hör bättre. Saker som kan se ut som en helt ofarlig sak i naturen kan innebär en stor risk för hästen. 
 
Vi tar detta exempel på hur en sten ser ut i våra ögon helt ofarlig. Något gråspräckligt med lite grön/brun mossa på som man kan klättra upp och sitta på. Ingen har ju nånsin funderat på vad stenar äter för att växa?? Hur blir dom från små små stenar till stora berg egentligen? Vad livnär dom sig på, det är ju inget man berättar i skolan och inte heller något som man går och funderar på.
 
I våra ögon så ser vi oftast på en sten på detta vis!
 
Det hästarna vet är att stenar dom växer inte av sig själva. När stenar är små och ligger på en grusgång är dom inte jätte farliga klart att dom kan bita en lite i ballen men mestadels går det ju åt flugor, myror och andra kryp för att mätta deras magar. Men när stenar växer och blir större då börjar det gå åt mera mat för att stilla deras hunger. Det är då stenarna börjar äta hästar och människor med för del den delen därför bärplockare bara försvinner utan att någon vet varför. 
 
Stenarna ligger i dvala större delen av året och vaknar endast upp några gånger per år för att äta och stilla sin hunger. Hästarna ser detta på långt håll, dom hör hur stenarna börjar vakna och känner lukten av dom hästätande stenarna. Det är pga att dom har skarpare sinen som gör att dom att vi ryttare aldrig förstår varför dom blir rädda för stenarna på vägen. Men nu vet ni nästa gång er häst blir rädd!!!
 
Skulle inte ni också vara rädda om ni viste att stenar var köttätare och i verkligheten faktiskt ser ut så här!!
Jenny
2013-04-14 @ 19:30:50
URL: http://ryttarenjenny.blogg.se

Haha jag dör!

Svar: Vissst var det en bra förklaring =D
Beat me, Quick Ride och Milla

Elin
2013-04-14 @ 21:32:50
URL: http://hopelessdreaming.blogg.se

Hahahaha! Du är rolig du :) Men det förklarar en hel del faktiskt!

Heidi
2013-04-14 @ 21:36:42

Det förklarar allt!

Svar: hahahha visst!!!
Beat me, Quick Ride och Milla

fridan
2013-04-14 @ 21:50:47
URL: http://kaloescha.blogg.se

hahah :D:D:D kalle har försökt förklara det för mig att stenar ÄR hästätande ;)

sv: härligt :) har ni inte ridbana på gården?

Ylva
2013-04-15 @ 13:21:36
URL: http://www.ylvablom.se

Jisses, här har man ridit i skogen i godan ro hela livet utan att veta att det är totalt livsfarligt!!
Och stackars alla hästar som har fått ovett när de har försökt förklara.... *asg*

Sv: Jag kanske ska förvänta mig att han är skitlöjlig när vi rider ut så kanske han blir en riktig klippa på uteritter..
:lol:

Nina Liljedahl
2013-04-15 @ 20:35:13
URL: http://stallskogalund.blogg.se

Tack! Äntligen har jag fått en vettig förklaring på vad det är för fel på stenar. Jag kommer aldrig, aldrig mera rida ut i skogen med mina hästar och heller inte gå ut på någon skogspromenad. Man vill ju inte riskera livhanken....
Jag undrar om du vet hur det är med snökokor? Jag har haft hästar som är rädda för det, äter de också hästar? Eller är det något annat fel på snökokor?
;-D

linnea
2013-04-17 @ 09:43:04
URL: http://iwantout.blogg.se

haha klockrent! det är DET min häst har försökt säga till mig!!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: