Camilla Danielsson

Vad är jag!?!
 
Ja det är en bra fråga, jag är ett höst barn född 1986. Har hållit på med hästar sen 4års ålder, har aldrig riktigt haft något uppehåll från hästar, men i perioder så har jag ridit mindre eller mera. Jag har en dröm i framtiden om att kunde hjälpa hästar och andra djur som inte är välkomna längre. Ge dom en chans till för andra, tredje, eller tionde gången. Kunna räcka ut handen och säga kom hit! Detta har jag redan börjat med alla mina djur jag har hemma, har kommit från andra där dom av någon anledning inte kunnat stanna kvar. 
 
28:e Februari 2010 hände det något konstigt i mitt liv, något jag aldrig själv hade trott att det skulle ske. Min bästa vän ringde med gråten i halsen och berättade att dom var tvungna att ta bort 2 av sina varmblod eftersom dom inte kunda ha kvar alla 4. Hon var jätte ledsen och tyckte inte det var roligt alls. Vi lad på och jag satt och funderade en stund hit och dit. (kommer ihåg att jag var hos min syster och disskuterade lite med mamma) Jag hade nyligen bestämt att jag inte längre ville dela häst med min syster, så hon behöll vår gammel häst själv och jag stod utan häst.
 
Ringde upp min kompis pappa och sa jag tar era hästar. Så på en timme blev jag med två hästar som jag endast sett en gång i mitt liv. Jag räddade dessa två 8 timmar innan dom skulle blivit slaktade. Jag hade aldrig nånsin i mitt liv kunna trott att jag skulle äga två VARMBLOD!!! Är uppväxt med halvblod och det är de man ska ha! Kommer ihåg att jag tyckte det var jätte konstigt när min kompis skaffade sig ett varmblod några år innan. Men där fick jag ;D... Tanken var att skola om dom och sälja dom vidare till någon familj som ville ha dessa två.
 
Men jag fastnade för dom, blev helt kär tänkte men vilka underbara individer. Då insåg jag desssutom att även varmblod är individer och helt fantastiska!!! Så bara för några år sen så var varmblod för mig något väldigt konstigt och "dom där sakerna går ju inte att rida på". Travhästar = blä, urs och fy!!
 
Så på ett sett kan jag förstå alla "halvblods människor" att varmblod är något läskigt, dom som man tidigare har sett när jag var yngre var oskolade. Dåligt ridna, hara fläng och slit hästar, ingen riktigt brydde sig. Människor som inte kunde rida hade varmblod. Men ju mer åren går så skaffar sig duktiga ryttare varmblod för deras egenskaper och travhästen blir en helt annan häst utan på banorna. Dom blir mer och mer accepterade i dressyr och hopp världen.
 
Jag skulle gärna ha ett halvblod oxå för dom är underbara dom med, jag står inte på något sida i kampen om vilken ras som är bäst! Jag gillar alla raser, även om det finns raser som inte passar mig så är det fina hästar. Men för er som tror jag sysslad med varmblod hela mitt liv, ååå nej bara sen 2010 helhjärtat. (har ridit en del innan)
 
Innan jag gick upp på stor häst tävlade jag ponny väldigt mkt och var aktiv ryttare i flertal stall. Vi hade även hästar hemma allt från galna shettisar till hingstar. En del unghästar hade vi hemma oxå. Jag slutade tävla när jag blev 18år, funderade ett tag på att klassa upp vår ponny till stor häst men så blev det aldrig. ( jag ville hoppa och han var dressyr häst) Efter det red jag inte för tränare på väldigt många år, tror jag räknade ut att under 9år så har jag ridit för tränare totalt i 1år. Jag rider fortfarande inte aktivt för tränare men hoppas på att ta mig i kragen och göra det snart.
 
Senaste åren har jag ridit mkt varmblod och unghästar så känner att jag börjar tappa min ridtalang, vet att den finns där så med en skolad häst skulle allt komma tillbaka. Men när jag rider min häst Quicken känner jag mig som en nybörjare i bland, vissa saker han gör är det omöjligt att sitta bra eller få till ett bra språng. Men vi kämpar till dagen när han ska bli en "riktigt" häst, (jag brukar säga så till honom på skoj : -Q när ska du bli en riktig häst)..
 
Just nu så har jag en massa hästar i träning också, vilket är super kul. Min ridning börjar komma tillbaka och jag bara älskar denna blandning av raser som jag rider på för tillfället. Halvblod, fullblod, varmblod, kallblod. Alla har olika förutsättningar och man måste anpassa träningen till varje individ. Har dessutom börjar hålla en del lektioner igen som är kanon roligt det med =)
 
Detta är lite om min bakrund till hästar, finns massor att skriva men jag känner att det skulle bli alldeles för långt!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: