Tisdag 12 November 2013

Prinsen - Lösgörande
Idag var Jenny med och kollade och petade på både Prinsen och Levad. Hon tittade på Levad och sa men vad liten han är, du har aldrig sagt att du har en liten häst ;)... Hahah han är ju bara 151, 148cm på papper klart han är liten..
 
Prinsen ville inte stå still när jag skulle sitta upp idag så fick göra några försök innan jag väl satt upp.. Jag kastar mig aldrig upp på hästar som inte vill stå stilla utan jobbar med dom tills dom står stilla.
 
Vi skrittade fram och sen började jobba på långa tyglar, lite volter serpentiner, öppna. Kortade upp tyglarna och red öppna, slutna, skänkelvikning och ett försök ttill förvänd slutna.. Han är väldigt lyhörd av sig nu, riktigt kul att jobba med han.. Vi tränade på övergångar mellan skritt- trav, trav-skritt funkade super bra bortsätt från att han inte behöll formen.. =( 
 
Tränade övergångar skritt- halt, halt-skritt då orkade han mkt mera behålla formen och jobbade väldigt fint. Travade omkring i lite volter, åttor med nedsittning men han orkade inte helt och hållet bära sig idag så jag skummade om kring i mellanåt =S.. Tog galopp i båda varv högra fattningen var helt okej, vänstra blev lite långdragen. Ett lite högre tempo än förra gången. Sen travde jag av honom på en åtta och nästan helt långa tyglar, jätte fint kille..
 
Jag var inte i mitt bästa jag och han kändes inte heller helt på topp så därför tog vi det lite lugnare idag och fick inte igenom honom helt i båda varven bara därför...
 
Men han är duktig och han försöker verkligen. Det är jätte kul att se =D
 
Lite dåliga mobilbilder bjuder jag på ;D
Heidi
2013-11-13 @ 09:53:54

Men hallå, jag som inte hänger med riktigt nu.. :P Är Levad också din häst? Eller vems häst är han? Klickade på bilden till vänster i bloggen men där fanns ingen mer info heller ;)

Svar: Ne jag vet skit dålig på att uppdatera där... Levad är min och min systers gammelhäst haft honom sen han var 6år nu är han 23år... Dom senaste 4 åren är det bara syrran som tagit hand om honom..
Beat me, Quick Ride och Milla

marianne
2013-11-13 @ 10:03:15
URL: http://marresmams.blogg.se

Man kan inte vara på topp jämt :)

Men ett helt år? Åhh:(
Hur gammal är Q nu igen? Det tar ju längre tid ju äldre dom är, men jag ska hålla mina tummar stenhårt att han blir bra snart.

Ava har börjat med att gå iväg när jag sitter upp, från början flyttade hon sej hela tiden, sen lärde vi henne att stå still men nu har hon börjat med det där irriterande att ta ett par steg direkt jag satt foten i stigbygeln :( jag vet inte riktigt hur jag ska hinna ta henne samtidigt som jag ska hitta min egen balans....ibland håller Maria i henne, men det känns inte rätt.

sv: Ja, man har gjort en del "felval" i livet och det är väldigt traumatiskt att minnas, men det är nödvändigt för att kunna bearbeta det. Jag är glad att denna gruppen finns och att de gör detta collage, jag tror det ska bli någon form av turné genom Sverige med det, men inte säker.
Man tror att alla vet och är upplysta, men du kan inte ana hur mycket fördomar och missuppfattnignar det finns....

Erika Pettersson
2013-11-13 @ 11:15:01
URL: http://erikapettersson.webblogg.se/

Inte alla dagar som är topp tyvärr, men de är bra de oxå låter knäppt, men man uppskattar dom bra dagarna mer om de kommer dagar som är mindre bra ibland oxå. ;)

SV;
Oj 1 år!! :O
De var minsann lång tid, gud vad tråkigt.
Vad har han gjort för o dra på sig en sån skada eller de vet du kanske inte ? :/

Jag hoppas de!
Och mitt beslut om installning känns bättre nu.
I förrgår kom nämligen kompisens ena häst in med en knöl på halsen ifrån en spark, igår ställde hon på box (hon har sina på lösdrift oxå) men Superia ställde på box över natten för operation av stallägaren då hela halsen svullnat upp ner ifrån bogen upp till huvudet.
Troligtvis har en muskel i halsen tagit skada och de påverkade i då läget inte luft vägarna, men min ska in på box få en mindre hage.

Hagarna är ju inte små för installade hästar, men självklart mindre än lösdriften. ;)
men återstår o se om Raski går själv med kompis bredvid sig eller om hon får en kompis som sällskap.
vem i såfall vet jag ju inte idags läget, men de får stallägaren + ägaren till den hästen komma med förslag för jag går nämligen inte med på vem som helst. ;)

Karin
2013-11-13 @ 12:09:32
URL: http://arhamn.wordpress.com

Jättebra att du tar hänsyn till dagsformen! De är nog många dåliga på...
Du får ta och installera en lampa i hagen så slipper hästarna va mörkrädda ;)
Ska jag boka in dig hos Zantos massör? Varför inte testa en hästmassör lixom...

Karin
2013-11-13 @ 14:34:58
URL: http://arhamn.wordpress.com

Sv: Visst är hon fantastiskt duktig på att måla!? Har du kollar in hästbilderna på hennes blogg? MAGISKT! Jag ärså imponerad av den här tjejens talang!

Erika Pettersson
2013-11-13 @ 20:13:31
URL: http://erikapettersson.webblogg.se/

Sv.
Precis :)
Men de nog bra i slutänden ändå.

oj.
hoppas iallafall Q blir bra fort.

det ska väl gå 11 hästar om jag fatta rätt ute på lösdriften.
Den stora lösdriften iallafall. :)

Sen har ju som sagt jennie sin privata.
Men där vet jag inte hur många som ska gå.

marianne
2013-11-14 @ 08:22:02
URL: http://marresmams.blogg.se

Men då är Q inte så himla gammal i alla fall, Brigade var 16 :(

Tack för tipsen, Det var så vi jobbade med Ava först så jag antar att det är vad jag får börja om med nu...då när hon kom gick vi fram till pallen och stod still där en stund, gick ett varv och fram till pallen osv sen började vi hänga i stigbygeln, släppa, gå ett varv och hänga igen tills hon lärde sej. Hon har stått fint fram till för några månader sen, men nu har hon så bråttom iväg, jag tror att vi är ute på busturer för sällan, hon är helt enkelt för ivrig att komma iväg, men jag ska ta en dag att traggla det där....en annan dag ;)
I går bad jag en mamma att hålla i henne när jag satt upp på ridskolan, men hon gick iväg ändå, den stackars mamman hängde bara med...morr...ingen respekt alls för en liten okänd tjej.

Nina Liljedahl
2013-11-14 @ 11:09:08
URL: http://stallskogalund.blogg.se

Även om det inte funkar helt hundra varje ridpass, så är det ju roligt med en häst som VILL göra sin ryttare till lags. Då har man ett lättare utgångsläga i alla fall.

Jenny
2013-11-18 @ 10:40:28
URL: http://ryttarenjenny.blogg.se

Han var ju liten... han såg ut precis som jag trodde fast mycket mindre ;)

Svar: HEHHEHE ;D
Beat me, Quick Ride och Milla




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: