Förlåt men måste

Göra detta igen,ingen som klagat på detta men kan tänka mig att det kansk blir drygt i slutänden om jag hela tiden gör som jag gör nu. Nämligen citerar face, detta var en kvinna som skrev så här:
 
Är detta okej för er?
När jag ser en häst med ett täcke som hänger på tvären (mer än hälften) eller om kryssjordarna lossnat så brukar jag kliva in i hagen lite försiktigt och fixa det även på hästar som jag inte känner. 
Dels för att hästen inte ska skada sig och För ägarens skull
Men är det okej att göra så
 
Fick givetvis en massa svar men många som skrev följande: 
 
Jag skulle bli galen om jag visste att nån hade varit inne till min häst. Ville inte att främmande ska hälsa på honom i stallet heller.
 
Jag tycker inte det är okay. Jag vill inte ha okänt folk gå in till mina hästar
 
Går någon in i min hage utan tillstånd så får dom acceptera att få en högrep i rumpan
 
Men hästen är min och den rör man inte utan tillstånd...
 
Personligen tycker jag det. Men alla tycker tyvärr inte så samt så kan det vara farligt
 
För jag själv blir bara tacksam för hjälpen. Men vet att man får ta det på sitt ansvar. Många hästar är unga och kanske rädda så man bör ju ha koll på vad man gör
 
Tanken är god men nej tack. Vill inte ha främmande folk i hagen eller på gården öht. Grannarna får gärna rycka in då hästarna går precis bakom deras hus men ingen som inte känner mina hästar!!
 
Jag vill inte heller ha okända människor i hagarna. Men på betet förra året fastnade min häst med bakbenet i bukgjordarna och satt fast. En vänlig kvinna hade då klättrat över viltstängslet(som vi hade hänglås på), gått in i flocken och "räddat" min häst, som garanterat blev väldigt glad över det. Hon lämnade en lapp med namn och telefonnummer så jag kunde höra av mig och säga tack! Men skulle täcket bara hänga lite snett, så nej, stanna utanför hagen.
 
För det första kan du ju aldirg hindra att någon går in i dina hagar, om det inte är din tomt alltså baksidan på huset. För det andra frågan gällde egentligen om skaderisken var stor (framgick senare) eller hästen inte kunde röra sig, vill man då att sin häst skadar sig hellre!?!? Vad är det för människor som håller på med hästar??? Inte jag vill det bästa för min häst utan MIN, MIN, MIN, MITT, MITT, MITT!!!! INGEN ANNAN RÖRA!!!
 
Plockar bort alla namn för vill inte hänga ut folk på bloggen..
 
Har markerat dom lite olika eftersom jag tycker dessa med fet stil har en poäng i det dom säger.. Förstår om man har "elaka" hästar eller såna som inte gillar främlingar.. 
 
Tycker inte att man som okänd, okunnig ska gå in i en hage sen om det verkligen inte är akut så tycker jag man bör kontakta ägaren först om det ens går!?! Inte bara hoppa in och peta på andras hästar.. Jag blev skit sur över alla idioter som hade skrivit så jag skrev följand:
 
 Det är väl klart man helst inte vill ha främmande människor i sin hage, men om det handlar om min häst hälsa eller att den kan skada sig så klart att jag blir glad om någon förhindrar detta!!! Jag tycker att man kan försöka få tag på ägaren om det inte verkligen är jätte illa för då bör man agera på en gång... Men i bland så går det inte att få tag på ägarna. Dessutom så säger allemansrätten att man att gå igenom hagar, dock får man inte störa djuren i dom eller förstöra stängslet... Ni som sagt nej aldrig vill ni hellre hitta era hästar skadade, döda? Än att tacka någon för hjälpen!?! Då anser jag att man inte vill sitt djurs bästa... Förstår även att om man "farlig" häst av någon anledning så klart att man inte vill att personen ska göra sig illa. Men om man går in i en hage med okända djur av vilket slag som helst så hoppas jag att man har kunskap nog till det.. Men om det går kontakta ägaren först det är nog mitt svar.
 
Så vad tycker ni!?!
marianne
2013-05-31 @ 08:23:42
URL: http://marresmams.blogg.se

Hmm svår fråga....

Om det är någon med hästvana så tackar jag för ev hjälp med gjordar, bensnören o dyl, jag tror inte att någon som inte vet vad hon gör går in för att rätta till ett täcke som hänger snett....allt hästfolk vet väl att täckena oftast hänger snett :))

Nu när jag bor här så brukar den enda grannen ringa om det är något. Är jag inte anträffbar så ringer han till Maria eller Janne så får dom avgöra. På de tidigare ställen jag har haft häst, har det funnits stallpersonal eller andra i närheten, så jag har aldrig funderat på det.

Ylva
2013-05-31 @ 10:24:46
URL: http://www.ylvablom.se

Jag såg också det där. Jag sällar mig till skara "rör inte min häst". Jag vill INTE ha främmande människor i hagen. Jag skulle inte ens själv gå in till min häst och börja dra i hans täcke när han är lös. Sätter ALLTID på grimma och grimskaft av säkerhetsskäl. Emiro är snäll men väldigt lekfull och det skulle kunna gå snett.
Intressant fråga dock. Gillar när det blir diskussion och respekterar att folk tänker olika.

Sv: Ja, det ska jag. Jag tycker verkligen skitmycket om honom men har nog alltid känt att det inte är Hästen med stort H. Inte som med min förra travis som jag inte hade bytt mot en Grand Prix häst ens. Jag känner att det är dags att gå vidare. Tråkigt är det. :(

Nina Liljedahl
2013-05-31 @ 12:14:31
URL: http://stallskogalund.blogg.se

Jag håller med dig! Inte vill man att ens häst ska lida i onödan om den kan få hjälp, bara för att jag inte vill ha in folk i min hage.

Däremot vill jag inte ha folk springandes i hagen bara för att de vill hälsa på mina hästar. Jag har nog tyvärr blivit lite mer "det är MINA hästar, rör inte dem" efter att min granne matade dem olovandes med rådjursfoder. Jag har insett att det kan hända en massa oönskat med dem om andra människor inte respekterar att det är jag som bestämmer över dem.

Erika Pettersson
2013-06-01 @ 07:52:32
URL: http://erikapettersson.webblogg.se/

Svårt, svårt^^
Är oxå sån rör inte min häst utan lov typ.
Samtidigt så vill jag ju inte att Raski ska gå så med täcket, samt kan hon ju skada sig för hon kan ju trassla in sig i täcket, får panik och då skada sig mer.

Helst vill jag inte att någon kliver in, men samtidigt så är ju den hjälpen god för hästen kan ju få panik om den fastnar i något bensnöre och då kan ju skadorna på hästen bli stora..

En häst i panik är ju inte o leka med direkt och då kan allt hända.

tess
2013-06-01 @ 22:04:51
URL: http://www.nattstad.se/Pregzilla

Så kan man ju inte göra :o




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: