En ganska rolig historia!

Min första storhäst tävling gick kanske inte till som alla andras och kanske inte som jag hade tänkt mig heller!!!
 
Det var en lokal hoppning i stallet (ridskolan) jag var 15-16år, skulle tävla D-ponnyn Hobbe i 70-80klassen. Hade ingen större lust att rida honom eftersom jag tyckte han var en tråkig häst, men min var halt eller om det var förmånga som skulle tävla honom kommer faktiskt inte ihåg. Men på tävlingsdagen kommer jag till stallet så möts jag av ridskolechefen som berättar att det är förmånga som ska tävla Hobbe idag så jag måste ta en annan häst. (ridskolechefen gillade inte mig, kan jag tillägga)
 
Jag: Okej sa jag vilken får jag då rå?
Chefen: Singoalla skulle du kunna tävla
Jag: Okej men Singoalla är ju en stor häst på 160-165cm kanske? (Jag skulle vilja säga att hon låg närmare 170cm men vet inte om det var för att jag var så liten då)  Hon har ju bara varit här en vecka och ingen har ju hoppat på henne ännu? Dessutom måste jag ju hoppa 90-100m klassen.
Chefen: Ja, men dom har sagt att hon kan hoppa, du får testa på framridningen
Jag: Suckande och mummlade lite.
 
Gick till denna gigantiskta häst (på den tiden) och började gör ordning henne. Lede ut henne för att kunna rida fram och dom andra i stallet som jag mötte på vägen frågade vad jag skulle göra med henne.
 
Jag: Jag fick henne som tävlingshäst idag
Tjej: Men det är ju ingen som har hoppat henne? Och knappt ridit henne sen hon kom?
Jag: Nej jag vet.
 
Klättrade upp på denna lilla "ponny" och red fram, testade hoppa henne lite och ja hästen kunde ju ta sig över det jag bad om i alla fall. Lätt irriterad så var dte mig tur att starta...
 
Det är nu det roliga börjar:
Inne på banan så kollade jag runt på hindrerna och tänkte banan i huvudet. Fick start singnal och började med ett snettigenom och rättuppstående, gick bra och jag tänke nämen detta går ju kanon fint de!!
 
Vänder upp på långsidan mot kombinationen rättuppstående, oxer och hästen hoppar av i ett jätte språng, jag landar på halsen och vi är på väg mot nästa hinder med mig hängandes på halsen. Jag känner henne sakta in och jag tänker hon stannar, så försöker kravla mig tillbaka till sadeln var av hästen hoppa stilla stående. Jag hänger krav på halsen och tänken hur gick det där till!?!
 
Hör hur hela publiken skriker upp i salden, upp i sadeln hejja hejja, kom igen nu Camilla kämpa lite (tror det var sara som sa dom sista orden). Jag lyckas ta mig tillbaka i sadeln och rider mot nästa hinder, publiken som alltid består av chockande mammor och mormödrar stod och sa oj oj oj hur ska detta gå. Titta dom kom över, vilken duktig tjej, håll i dig massa roliga ord kom ut ur deras munnar!!!
 
Vi kom runt hela banan felritt bortsätt från sista hindret där vi vägrade ut oss på en trippelbarr, hästen hade nog aldrig sett en förr.. För jäklar vad rädd hon blev för den fick ta bort bakre bommen och lägga ner mitten bommen innna jag fick över henne..
 
Ja detta är en av mina tävlingar jag miss så väl när jag tänker tillbaka, minns hur jag tänkte, gjorde, vad folk sa.. Ja jag skrattar så jag gråter när jag tänker på detta!!!
 
Men vilken människa sätter upp en 15-16åring på en häst som stått på ridskolan 1 veckan och som man aldrig sett hoppa!?! Som dessutom var för liten för att rida så "stora" hästar...
Även om ridskolechefen inte gillade mig så visste hon att jag kunde rida och jag tror detta var ett försök till att "sätta" dit mig. Hon ville se mig misslyckas. För att jag var bättre än hennes gullungar, de var dessutom dom som fick tävla Hobbe den dagen. Hästen jag skulle tävlat!!!
 
Men när jag tänker tillbaka på min ponnytid så det jag minns mest är att jag alltid hade publiken med mig när jag tävlande eftersom jag satt på bråkiga hästar och dessutom själv inte var så stor av mig..
 
Har en annan historia som ni ska få höra en annan gång, hoppas detta roade er lire gran ;D
Singoalla
 
Hobbe
Hobbe var 148 maxad D-ponny
 
Vet inte hur många som kommer ihåg inlägget när jag berättade om hästarna jag ridit/tävlat i mitt liv, men då skrev jag detta som var en lite mera sammanfattning av det hela
 
♥ Singoalla- Var en stor häst, väldigt stor häst. Henne har jag faktiskt en rolig historia om. Hon hade inte sått på ridskolan mer än en vecka så var det tävling, den idiotiska ridskolechefen tyckte att den kan ju du tävla Camilla. Jag var 14-15år nått sånt inte så stor med andra ord, denna dam låg på 165cm typ..(så lång är jag inte ens nu). Hade aldrig sett hästen ridas innan jag tävlade henne i 90-100cm. Hon kunde hoppa som tur var men inte kanske jätte mkt hopptränad, så efter 2 hindret så landade jag på halsen. Hon bromsade in och jag tänkte bra hon hoppar inte oxern, givetvis hoppar hon stillastående på oxern. Jag håller mig kvar har hela publiken med mig, kom igen Camilla upp i sadeln igen, du klarat det...
 
Mkt riktigt jag kom upp i sadeln igen kämpade mig vidare resten av bana tills sista hindret som var en trippelbarr, den stannade hon på och ville inte hoppa skit läskigt sa hon, så dom fick lägga ner det så kom vi över till slut. Synd annars hade vi kommit runt felfritt med mig på halsen hade varit grymt ;D!!!
Vera!
2013-07-27 @ 11:04:49
URL: http://justmy.blogg.se

Fin blogg <3 !




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: