3 årsdagen - LÅNGT inlägg om vad som hände med Bettan!!! Ni som undrat här är svaren

Idag firar jag 3 år med mina underbara varmblod!!! Det ska firas med massa gott i kubberna, kanske en häst tårta oxå vi får se =)... Men lite knäckebröd, morötter och äpplen ska det allt bli och lite päron oxå...
 
Tänkte berätta vad som hänt sen jag skrev om vår 1års dag!!!
 
Första året har ni redan läst om, det gick bra vi jobbade på framåt allt var frid och fröjd, nästan... Sen kom det stora nedslaget i vårat liv. Bettans skada som hon fått som 4åring kom fram på rönken som jag inte alls viste nått om innan. Bettans knä svällde upp lite gran men så hade det tydligen varit sen hon var 4år, lite kortison så hade det försvunnit igen. Lät det gå en stund och tänkte vi får se om det går ner, vilket det inte gjorde blev lite större. Ååå jag sökte veterinär för problemet detta var den 18: April 2011 Skrivit detta om denna dag
 
Hon fick riktigt dåligt besked hos veterinären idag =(... I stortsätt var hela hennes framknä helt förstört och slut pga  travet... Snyft! Slut hoppat för hennes del, lätt dressyr och lätt ridning är det hon kommer få göra nu resten av livet! MEN! ett LIV får hon =D 

Diagnos: Trasigt knä, pålagringar, atros, igenväxt karpaltunnel = slut häst =(... Hon ska opereras för karpaltunnen och då ska det även lätte trycket på knät och resten ska då hållas hyfsat i shack. Kortison ska hon behandlas med i jämna mellanrum för pålagringarna och atrosen! Mkt dåliga saker på en och samma gång var jätte skönt att ha Karin med sig, att prata med och vädra lite. Även om jag faktisk tycker att jag tog det väldigt bra, var ju inte roligt men jag tror att hon kan gå som hon gjort nu bortsätt från hoppningen och så mkt volter. Så denna ridning känns bra hon får jobba lite trava lite bommar typ!

Men ska försöka uppdatera bloggen om henne och hur allt går för henne, men massa bilder oxå... Kommer några från kliniken idag!
Så här såg hon ut innan operationen 
 
Onsdag 2:e April 2011
Nu har jag och Karin skjusat Bettan till Mälarkliniken för operation. Hon var jätte svettig när hon väl kom fram, stackarn =(... Men vi ställde in henne i en box och plockade av henne sakerna. Träffade vetrinären som ska operera henne. Han berättade att dom skulle börja med henne efter ronden, så nu är det bara att hoppas att allt går bra =) Tycker så synd om henne, ville inte att jag skulle gå =( Jag hatar att lämna hästarna och bara åka därifrån skulle vilja vara med henne hela tiden. Nu är det bara att hoppas att hon kommer bli bra sen!


Snyggt va =P Mäster fotografen Karin i farten!
 

Dagen efter fick jag hämta hem henne
 
Fick ingen info i går om hur allt hade gått, vilket var dålig stil måste jag säga... Riktigt dåligt dom skulle ha ringt upp och berättat hur allt hade gått men det gjorde dom inte. Fick i alla fall hämta henne idag och hon var väldigt glad att få se mig =)...

Hon mår bra men åter igen var det dålig info om vad dom gjort, vad hon ska göra, hur jag ska gå tillväga, ja allt! Väl hemma fixk hon gå in i boxen och så hämtade jag in Quicken till henne så hon slapp vara själv. Kul att se henne igen och att hon mår bra. Karin min ängel har varit med mig hela tiden vilket varit väldigt skönt, hon har även varit duktig på att knäppa bilder =). Så väntar på att hon ska logga in på msn och slänga över dom till mig nu, ska lägga upp dom så fort jag kan och får dom det vill säga!

Men det viktigaste är att hon mår bra och det gör hon ju som sagt =D. Ska berätta mera i morgon när jag fått info man förstår och lite mera info vad som hänt, gjorts och kommer hända...
 
Jag var inte helt nöjd med dessa människor den 29:e skrev jag detta
 
Nu är jag riktigt less, dålig info, inget tillmötesgående, ingen service ingenting!

Dom ringde inte efter operationen hade inget juor nummer man kan nå dom på, ringer dom på morgonen och hon säger typ han mår bra och kan hämtas. (Det är ett STO). Åker och hämtar får ett kuvärr med dålig info om vad som gjorts och vad som ska göras (står med termer man inte förstår) Hittar ingen att prata med förutom en praktikant som berättar vart min häst står. Ringer upp för att fråga vad som har gjorts med min häst och vad som ska göras nu. Får ett besked om att vetrinärer ska ringa upp, vilket han ej gör. Jag ringer upp honom direkt och får besked om att han lämnat vidare till en annan tjej som givetvis inte ringt! Det bästa är att vetrinären säger ja jag har lämnat över det till Maria och hon får ta det om den hästen!??! DEN hästen, inte din häst utan den! 

På riktigt bryr dom sig ens, min häst har varit inne på operation vad jag tror i alla fall, men vet inte helt säkert eftersom det står så luddigt i papperna vad som gjorts och hon har ett stort bandage så jag kan inte kolla helt heller!?!? Sen har jag massa frågor som jag funderar på vad som ska göras, om man kan göra på ett annat sätt men inga svar får man. Kollade om man kunde maila eller skriva något på deras hemsida man hittade inget av värde dock. Åkte dit speciellt för att jag inte ville till Ultuna men nu tror jag faktiskt att ultuna är så jävla mkt bättre!!!!! 

ÅK ALDRIG TILL MÄLARKLINIKEN! VILKET SKÄMT DOM ÄR!!!

Ska ringa lite senare igen och fråga igen varför ingen ringt, och då även berätta att jag är väldigt beskiven!
 
 

(3:e Maj 2011)
Hennes ben ser inte lovande ut hon har ju fått ett sår på baksidan av benen från bandaget så nu går hon olindad och jag tvättar såret så gott jag kan, ska nog ha på lite Aloe Vera Gelly i kväll och se om det gör skillnad. Annars är hon tjock i benet fortfarande. Vi gick en promenad på 10 min idag med. 
 
(10 Maj 2011)
Bettan och jag tog vår promenad som vanligt. OCH idag tog jag bort hennes stygn!!!! Var lite läskigt att göra det för dom satt så hårt så fick dra ganska mkt. 4st!
 
Detta kommer jag ihåg eftersom veterinären sa du kan ta bort stygnen, inte fråga om jag gjort det förr eller visste hur jag skulle göra!?!
 
Gick promenader och hade fått börja rida lite lätt på Bettan vid detta laget, vi skrittade och skulle öka 15min varje vecka..
 
(18 Maj 2011)
Åkte med Bettan på återkontroll och vetrinären tyckte att det såg bra ut =)..Bettan blev glad över att få springa några meter, hos vet...

Sen hem till stallet packa saker och lasta, för att bege oss till det nya stallet. Packade ur sakerna och det stod nåot kryptiskt på tavlan. dEn utlovade boxen var upptagen?!? så lite sura miner blev det i stallet och jag tyckte hela grejen var dålig och blev arg... Bestämde efter många många timmar att hästarna fick stå kvar över natten, men nu har jag bestämt mig för att ta hem mina hästar igen... Vill fortfarande flytta till bättre träningsmöjligheter men det får vänta tills allt känns bra och rätt =D 

Ska betalt in på Börjes så jag får helt enkelt traila dit och träna så länge och det blir nog bra ska du se =).. Tänkte faktiskt åka dit redan nu på söndag och hoppa lite. Li ville även att jag skulle plocka med Bucken och träna honom, det ska faktiskt bli jätte roligt =)

Men som sagt det gick inte så bra med min flytt, och allt blev fel och knas och inge roligt... Men snart om några timmar är dom hemma igen... Och så gör vi det bästa av situationen där, fixar i ordning allt och löser det på bästa sätt! Ge gärnet, och klura ut lite lösningar helt enkelt...
 
(Juni 2011)
Syster hade börjat rida Bettan igen
 
(Juli 2011)
Hade fått börj aträna henne lite smått igen, så åkte till Tierp på träningsvecka för Quicken och Bettan fick följa med, benet såg inte bra ut men veterinärerna sa åt mig att fortsätta rida. För svullnaden skulle gå ner. Jag satt igång henne säkert 3gånger så långsamt som dom rekomenderade.
Bettan

Vi skrittade runt kyrkan med Mathilda och hennes häst. Dock tyckte inte B och hon om varandra så dom gick och sparkade :S... Ogillande varandra mkt om man säger så. Men det var roligt med lite sällskap. Bettan fick laser idag så inga bak on track på i natt. Vi gör allt vi kan bara för att hon ska blir bra vi har ju inte veterinärerna på vår sida om man säger så. Så jag gör allt vi kan för henne utan deras hjälp och sen får vi se vad som händer :S!!
 
(3 Augusti 2011)
Bettan
Tobbe och jag åkte med B och Anna-Maria till veterinären idag tyvärr så hade han ingen att komma med. Påstod att det var senskidorna men när jag satt och kollade så finns det inga där hon är svullen :S... Ska avvakta ett tag och sen se hur hon mår om det blir värre eller inte....

Anna sa han samma sak om?!?! Ja vi får se tog i alla fall en promenad men henne när vi kom hem i skogen. Ska ut och rida henne i mrogon igen...
 
Jag red henne med back on track hela tiden, hon hade även på sig det på nätterna.
 
(23 Augusti 2011)
Att jag inte tänk på det tidigare!!! Jag har ju massa bilder på hur Bettans knä ser ut så jag kom på att jag kan ju maila mälarkliniken på hur det ser ut... Så kan veterinären säga vad han tycker jag ska göra... Då kan man ju dessutom tänk och fundera innan han kommer med svar, om han vill att vi ska komma in åker vi självklart. Men eftersom vi varit där några gånger och blivigt hemskickade känns det som detta är en bättre idé... Plus att jag nu ställde en massa frågor som jag vill ha svar på, när man är på plats är han allltid så stressad och har inte tid att svara, funderar även på att maila dom andra veterinärerna vi varit kontakt med och se vad dom säger. Men först ska vi se vad tjejen som ska vaccinera henne säger för hon jobbar på malarkliniken!!! Så hon kanske kan hjälpa oss på plats!
 
Enegrin och orken hade tagit slut imig Bettans knä blev bara värre och värre. Jag ringde runt till olika veterinären och kollade vad det kunde vara, vad jag kunde göra. Finns det nått sätt att göra detta bra?!?!?
Månaderna gick och jag var allmänt deppig hade flyttat till ett nytt stall och träffat Jenny och Linda =D...
 
(2Januari 2012)

Fick jag iväg mailet till mälarkliniken! Hade ju min häst inne för operation och dom pajade henne, har varit så låg över det så jag har inte fått iväg mailet. Men nu fick jag det och ska bli roligt att se hur dom tar dte och vilket svar jag får... Skrev att jag vill ha pengarne tillbaka eller så får dom lösa problemet. Ville skriva mailet bättre men saknar fortfarande ork att göra det så sammafattade allt och skickade. Skrev att jag kunde vidarutvecka mailet om dom vill mitt lilla ♥! Förstör pga veterinärerna påMÄLARKLINIKEN!!!!

Ska berätta vad jag får för värdelöst svar sen!
 
(28 Februari 2012, på vår 2års dag)
Japp nu är vi på väg till veterinären IGEN!!! Denna gång har jag massa frågor nedskrivna som jag kommer vilja ha svar på. Får se vad gubben säger! Även frågorna och punkterna som jag redan har skickat i ett mail till honom förr utan fått svar på. Nu vill jag ha svar, pratade med en djurskötare idag som var i stallet. Hon gillar dock dom på mälarkliniken, och tyckte det var bra att Bengt skulle kolla på henne. Så vi får väl se vad jag tycker! Är så less på dom och ogillar dom skarpt. Vore det inte för att dom sjort fel skulle jag inte åkt tillbaka dit, vill att dom rättar till sitt misstag!!!

Oooo vad jag vill höra vad dom har att säga, troligtvis kommer jag bli sur och irriterad. Men det återstår att se, kanske blir glatt överaskad?!?
 
(29 Februari 2012)
Just nu och två veckor framåt har jag bara en häst att rida, då Bettan står på två veckors vila i liten hage =(... Vi var hos veterinären i tis i 2,5h. Fick faktiskt bra hjälp och svar på frågorna denna gång!!! Men jag har ju varit så jobbig så fick VD för företaget att ta emot mig, chefkirurgen!!! Men han var bra faktiskt, fick både trevliga och tråkiga besked om min lilla dam.

Det posetiva var att rönkenplåtarna inte hade förändrats något dramatiskt, utan såg ganska lika ut som för ett år sen. Longerade henne oxå dock endast i skritt och trav för hon vägrade galoppera :S, men han tyckte hon rörde ssig otroligt fräscht med tanke på hur knät ser ut. Hon rör sig ju väldigt bra faktiskt!

Det negativa är att om hon blir halt så finns det inget att göra för henne!!! Då finns det bara en utväg tyvärr =(. Det står på hennes journal: Långtidsprognosen som fungerande ridhäst bedöms som tveksam eller dålig.

Men jag tror dock att dte dröjer innan den dagen kommer eftersom hon knappt blivigt sämre detta år, så hon kommer få gå lika dant som hon gjort nu. Ååå då kommer hon leva länge till!!! Min fina underbara häst, hon stod med huvudet på min axel när som tömde hennes knä och sprutade =) Alla blir alltid så överaskade om hur lugnt hon är och vilken tilit hon har till mig, varje gång vi är där.
 
(2 Mars 2012)
Hon fick byta hage idag. Hennes knä har svält lite men ännu inte så mkt som det var innan vi tömde det, så är så länge bra =) Men vet att det kommer att sväll upp och bli lika stort tyvärr =(, emn hoppas et dröjer ett tag... Satt på henne en tynre hals, som inte har något foder. Hon skulle kunna vara utan mend et blåste så mkt idag och hon han ju inte gå upp i skogen.

Tog in och borstade och pussade på henne en stund. Hon blev jätte glad när vi givk ut hagen, tills hon insåg att hon skulle stå i den lilla =(
 
 
(3 Mars 2012)
Tog in och borstade av henne, kollade så hon inte hade några sår. Bytte täcke till ett som inte är lika tjock nu när det börjar bli så varmt. Sen tog vi oss faktiskt en liten promenad, tyckte hon kunde få röra lite på sig och inte bara stå helt stilla och glo. Hon kommer bli galen av det och då kommer vilan ändå inte göra någon nytta!!! Hon tyckte det var super roligt att komma ut en stund och röra sig.

(4 Mars 2012)
Hennes knä såg JÄTTE bra ut idag =D, Var knappt svullet alls..... Ååååå vad jag hoppas att det håller sig, tror verkligen dock inte det. Men man måste ju hoppas och tro i alla fall. Vi tog ingen promenad i dag, men ska nog göra det i morgon en snabbis. Få se om det fortsätter hålla svullnaden borta och att hon inte tappar så mkt. Vilket gör att det är lättare för henne att komma igång igen =D
 

(13 Mars 2012)
Bettan
Idag tog vi oss vår första RIDTUR!!!! Vi skrittade en bit på asfalten, hon var pigg men kändes fin. Hon kändes som vanligt försökte få henne att skritta långsamt och sänkt nacke. Nu får vi se i morgon hur knät ser ut :S Håller mina tummar stenhårt!!!

Hoppas på att kunna sätta igång henne nu försiktigt. Men hon får stå kvar i hagen tills hon är igångsatt i traven oxå =D
 
(15 Mars 2012)
Ska skritta henne 10-15min varannan dag nu för att se hur hennes knä ändras, om det sväller upp. Men hon kommer få stå kvar i sin sjukhage några veckor till. Har en teori om att det kommer bli bättre, hoppas jag har rätt.

Min tanke är följand: Att låta henne stå kvar i sin sjukhage, möjligtvis göra den lite större så hon kan röra sig lite mera. Sätta igång henne nu i skritt först och sen traven, innan hon får gå ut med dom andra.

Om jag släpper ihop henne med dom andra nu, så är risken att dom springer massa i hagen och då är hennes behandling av knät helt i onödan. Men om hon redan har konditionen och musklerna igen, så borde inte knät ta lika mkt stryk. Plus att släppa ut en häst efter 2veckors vila är väldigt dumt då dom har massa energi. Så att sätta igång henne först borde vara en så mkt bättre idé =D

Hoppas verkligen min teori håller!
 
Ja så där höll det på fram och tillbaka ett antal gånger..
 
 (15 Maj 2012)
Vilade idag så det blev bara lite mys i hagen. Hennes knä ser fortfarande förjävligt ut och dessvärre kommer det nog alltid att vara så =(....
 
(2 Juli 2012)
Jag hade ledsnat på Mälarkliniken och skulle kolla med Ultuna om dom kunde hjälpa mig
 
Förstökte få ta på Ulutna idag eftersom Bettans knä ser förjävligt ut, men ne var en person framför mig hela tiden!!! Har dom bara en i telefonväxeln eller mrrrSkulle verkligen behöva tömma det så hon kan röra på sig bättre för just nu ser man att hon inte gillar läget och hon rör sig så lite som möjligt i hagen =(...
 
Skadade hästar är aldrig roligt, men livstids skadade hästar är värst... Det som är jobbigt när knät är så svullet som det är nu ser man att hon tycker det är jobbigt, men hon har inte jätte ont. När knät är tömt älskar hon livet hur mkt som helst... Men blir det så att hon inte kan gå så måste jag ta bort henne, men än så länge mår hon för bra för att göra det... Fast knät skulle behövas tömmas på vätska igen...
 
Ska jaga i morgon med det är fyra-fem månader sen  vi tömde knät så det borde inte vara något problem att göra det igen =)
 
(8 Augusti 2012)
Har varit med Bettan på mälarkliniken idag igen, hade en jätte bra veterinär som hette Gustav super trevligt.. Han tömde henne och sprutade kortison, så nu får vi se hur det går denna gång. Han trodde inte att det skulle vara ett problem att ta föl på henne nästa år, om det inte blir så att hon inte kan gå... Men som hon ser ut nu och rör sig så tyckte han att det ser bra ut, och hon får fortsätta röra på sig som vanligt...
 
Men nu är det en veckas vila utan grönbete. Hästar som fått kortison ska inte gå på grönbete eftersom risker för fång ökar otroligt, plus att hon inte får springa omkring precis när hon blivit stucken i leden...
 
Så får se hur vi ska lösa det i stallet, ska tillbaka dit sen och rida lektion plus lösa det för Bettan på bästa sätt... Kul och se vad dom säger.. Kul och se hur hennes knä kommer se ut denna gång :S
 
Ja som ni läser har jag kämpat en del för Bettan, har inte tagit med allt, men en hel del.. Nu har jag inte varit tillbaka mera, så länge hon går och rör sig bra ihagen så får hennes knä vara..
 
Senskidan är permanent den kommer alltid se ut så här, vätskan i knä går upp och ner beroende på hur mkt hon leker i hagen. Hon skrittas ca: 4gånger i veckan och tränas från marken lika mkt när hon är igång. Detta funkar bra och vi ska åka tillbaka och kolla knät innan vi tar föl på henne. Det har varit tuffa år för mig och Bettan men så länge hon mår bra och vill kämpa själv, så kämpar med med och för henne!!!!
 
Bästa stot som finns!!!!
 
Cathie
2013-02-28 @ 14:56:18
URL: http://cathie.se

Usch vad jobbigt! :( Och vad dåliga mälarkliniken verkar vara, bor ganska nära dom men aldrig varit där. Moses blev ju skadad i somras och då åkte vi direkt till Ultuna och där var dom jättebra!! Ringde varje dag och berättade hur det gick (han stod där i 2 veckor).

Ja, jag har ingen erfarenhet av travare, men har hört mycket gott om honom. Inte konstigt att Moses är så mysig :)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: