Måndag 28 Feb 2011 ♥

Idag är det 1år sen jag tog över mina hästar ♥♥, kan ni fatta att jag haft dom ett helt år nu =). Känns underbart, jag pratade med Karin om hur jag hade ringt henne och sagt:
-Karin du kan aldrig gissa vad jag har gjort!
- Öööö ne blev hennes svar
- Jag har precis tagit över två travhästar!
- VA!
Jag som aldrig skulle ha travhästar, här är man halvblod/fullblod till varje del av kroppen, växt upp på det viset. Men jag kunde ändå inte låta två jätte fina, friska hästar bara gå till slakt. Satt mig ner och räknade lite och insåg att jo men jag skulle faktiskt klara att ta över dom. Ringde upp Li och sa du jag har ett förslag hur låter detta? Hon tyckte att det lät som en jätte bra idé, eftersom hon var ju givetvis väldigt ledsen över allt. Hon sa prata med pappa och se vad han tycker.

Tobbe kom till luren och jag tog hela historien en gång till, och den löd så här!
Tobbe jag har funderat och kommit fram till följande, vad skulle du tycka om jag tog över dina två hästar (Bettan och Quicken), har inte pengar till att köpa dom, men kan ta över dom.
Man hörde hur glad Tobbe blev, och sen sa han hur hade du tänkt dig.

Jag berättade så som jag hade funderat ut, att jag tar över dom, rider, tränar och betalar för d om. Dock blir det samma jobb för dig som tidigare med fodringar och sköttsel, men hästarna får fortsätta leva och ha det bra. Jag kommer rida dom varannan dag nu i början och sen öka ridningen. Q hade jag tänkt låta gå kvar på banan men B får bli ridhäst helt och hållet. Det värmde faktiskt mkt i hjärtat att höra hur glad Tobbe blev av mitt förslag och sa, Camilla du får hästarna av mig, och allt låter bra, tack så otroligt mkt =D

(Åter till Karin) hahha ja det var roligt att höra hur chockad hon blev och sen berättade jag för henne hur jag hade tänk med hästarna. Quicken skulle ut på tävlingsbanan igen och starta både monté och för vagn. Han tränades för det oxå dom 4 månaderna och han blev bättre och starkare och fick mkt mera psyke. Blev riktingt kaxig när vi var ute och tränade med Li och Bucken

Bettan skulle jag helt skola om till ridhäst, både inom dressyr och hoppning. Henne trodde jag jätte mkt på =). Tränade henne massor oxå på åkern hon blev duktig, gick framåt jätte mkt i början. Dock har det gått fram och tillbaka nu.

Jag skulle rida hästarna varannan dag till en början och sen öka mer och mer, det gjorde jag oxå nu går dom (eller ska i alla fall 5-6dar i veckan blandad ridning)

Kommer ihåg första gången jag skulle sitta upp på Quicken, Tobbe fick hålla i honom och slänga upp mig fort som attan innan han sprang iväg, sen var det bara att sitta stilla hela ridturen, han var såå otroligt rädd. Men han hade inte blivit riden så många gånger heller. Men det blev bättre och bättre med tiden, redan efter några gånger kunde jag sitta upp själv, dock väldigt fort och smidigt, men nu är det inga problem alls =)

Bettan hade ingen sadel hahha, fanns inga som passade så henne fick jag rida barback dom första 4 månaderna tror jag, sen hittade jag en sadel som jag köpte. Det var ändå väldigt bra för henne att få komma i gång sakta eftersom hon hade stått länge och att hon har en korssförlämning (har aldrig märkt av den, men tog det ändå väldigt lugnt i början). Hon rids även alltid med Back on Track skritttäcke.

Kollar man på hästarna nu har dom ändrats så otroligt mkt både i psyke, kropp, kondtion och muskler =D, dom har lärt sig jätte mkt inom dressyr och även lärt sig hoppa =) Idag går båda som endast ridhästar och jag hoppas på att efter sommaren kunna börja starta någon lätt tävling med dom =). Dom är helt underbara, finns inget bättre än att få se dom när man kommer till stallet ♥

Bettan är så otroligt snäll och go, brukar ha Lis 2åriga dotter framför mig i sadel och rida ut, i skritt och trav. Då lyssnar hon som aldrig förr, varenda hel av hästen är med :)
Sis håller även på att lära sig rida på Bettan, dom börjar bli riktigt bra, har lyckats få upp henne barbacka nu oxå, hon ska oxå få börja träna på banan sen, lära sig hoppa och galoppera =).

Quicken hade nog inte en sån lätt start i livet skulle jag tro, för han var extremt strykrädd när jag fick han, och då berättade Li att han ändå lugnat ner sig sen dom fick han. Nu är han verkligen en helt annan häst man kan knappt tro att det är samma häst som jag först såg för ett år sen. När han står för mkt och inte tränas ordentligt så har han extremt mkt engeri och blir då väldigt fjantig. Det märkts väldig skillnad när han tränas och inte tränas på honom, mkt mera än Bettan.

Detta är det första jag skrev om mina hästar i deras träningsbok:

Bettan: Genom gång av damen, kändes mkt fin och fräsh, däremot har hon mugg på båda bak. Bettan har inga broddskor eller sadel så det blev ingen tur idag. Men vi gosade och borstade ordentligt.

Quicken: Min och Quickens första tur tillsammans, Tobbe fick hålla i och kasta upp mig. Han var väldigt pigg men lyssnade ändå bra. Vi red i högsnö, vilket Q tyckte var jobbigt travade två korta sträckor oxå. Kändes mkt fräsh och framåt, hovbölden han haft märktes inte av alls, så den är borta. Hade lagom flås när vi kom tillbaka, vilket betyder att han är i bättre form än jag trodde så det är kul.


Quickens första hopp, och träningen i Tierp lite skillnad

Blands Bettans första hopp, och träningen i Tierp

Bettan när jag fick henne, och hur hon ser ut nu

Quicken när jag fick honom, och hur han se ut nu

Kommer ett inlägg sen om hur vi firade detta tillsammans =D

♥♥♥♥♥♥♥♥ Måste bara säga ♥♥♥♥♥♥♥♥




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: